La nostra Fundació treballa en xarxa amb entitats d’acció social, com Fundació Roure. Fa pocs dies, vam acudir a la inauguració del seu rebost comunitari al barri de la Ribera de Barcelona, on els usuaris poden adquirir els productes que es porten a casa amb un sistema de punts, en funció del nombre de membres de la família i de les seves preferències. Per conèixer millor aquest projecte, entrevistem a Soco Delàs, responsable de l’àrea de projectes assistencials d’aquesta fundació

En què consisteix aquest nou rebost comunitari de la Fundació?
És un rebost comunitari que obre tres hores, tres dies a la setmana, gràcies a deu voluntaris i a una coordinadora de la fundació. Per a la seva organització, els usuaris acudeixen a una hora concertada i cada dues setmanes, de manera que no han de fer cues i se’ls pot atendre millor. Amb aquest sistema de cita, treballem la dignitat de la persona: la seva puntualitat, el seu compromís i el seu respecte envers els altres usuaris. A més, el sistema de punts també els ha beneficiat: abans els donàvem una borsa amb aliments; ara estan contents de poder triar el que volen.

Què poden trobar els usuaris en aquest nou rebost comunitari?
Productes d’alimentació bàsics, de neteja de la casa i d’higiene personal. De moment, atenem a 130 famílies, que sumen un total de 346 persones. Però, en poques setmanes, sabem que haurem d’atendre a més, ja que hi ha altres economats comunitaris per la zona que està previst que tanquin.

Què més serveis s’ofereixen als usuaris?
Fa només un mes que hem obert i en un futur proper els oferirem classes de cuina i d’estalvi energètic i els demanarem que s’impliquin en la fundació com a voluntaris. És a dir, que estem segurs que hi ha persones que podran ajudar fent classes de cuina a unes altres, per exemple.

Donada la nostra experiència, quan l’usuari s’implica com a voluntari en la fundació, augmenta la seva autoestima”

Com aconsegueixen els productes que estan a la disposició dels usuaris?
Gràcies a la col·laboració d’altres entitats i empreses, com el Banc d’Aliments, Nutrició sense Fronteres i Embracing the World. Però ens encantaria implicar a altres comerços del barri, al mercat de Santa Caterina i, per descomptat, a les entitats que ho desitgin.

Accepten altres tipus de donacions i com es poden fer?
Acceptem donacions d’empreses, els empleats de les quals, per exemple, poden fer una recol·lecta de diners o de productes per portar-los aquí. També acceptem donacions particulars, que poden trucar-nos abans per coordinar-se amb nosaltres. El que demanem és que ens ho portin, ja que no disposem de suficients mitjans per recollir productes.

Quin tipus de productes són més necessaris?
Llet en pols per a bebès de 0 a 6 mesos, aliments que caduquin tard, com oli, cereals del desdejuni, cafè, sucre, arròs, ous, tomàquet fregit… També d’higiene personal, com gel, xampú, bolquers…

Què és el que més t’agrada del teu treball?
Toco moltes tecles: atenc a persones, estudio necessitats no cobertes de Barcelona… Cada dia tinc un nou repte perquè, a part del rebost, tenim altres serveis, així que el dia a dia et dóna un gran bagatge per aprendre.

A Barcelona hi ha un gran nombre de persones amb problemes de salut mental que no estan diagnosticades ni medicadas i degut també a les retallades de sanitat, aquest col·lectiu de persones està molt desemparat”

Parla’ns dels serveis de dutxes socials: com funcionen?
Estan pensades, sobretot, per a famílies de pocs recursos o que tenen dificultats en l’habitatge, espanyols que viuen sols, persones tutelades i molt majors amb problemes de mobilitat. Les persones que acudeixen aquí les coordinem en col·laboració amb els serveis socials i amb un horari. Aquí els deixem tot el que puguin necessitar: sabó, xampú, tovalloles. Si veiem que, a més de dutxar-se, necessiten rentar la roba, els derivem a la nostra Bugaderia Solidària.

Un altre dels vostres serveis és el dels Menjars en Família, en què consisteixen?
Són dos menjadors amb capacitat fins a para 40 persones, perquè puguin venir famílies senceres i alguna altra persona sola en situació de vulnerabilitat i gaudir del menjar en un ambient acollidor i íntim. L’objectiu d’aquests menjars és que adquireixin hàbits d’higiene i també facin vida social, per la qual cosa els asseiem amb altres persones amb les quals poden tenir afinitat, per idioma, interessos, etc. És bonic veure que vénen a gust. Servim dinars de dilluns a diumenge a les 13 hores i si ho requereix la treballadora social també es porten un pícnic a casa per sopar.

Hi ha alguna relació entre el menjador i el rebost comunitari?
Tots els projectes de la Fundació estan relacionats entre si. Així, podem cobrir necessitats no cobertes a priori. Per exemple, en veure a una persona assíduament en el rebost, es poden detectar fragilitats, tals com a solitud, dependència, problemes mèdics, tallades en els subministraments, falta d’higiene personal, etc. No és que el menjador i el rebost estiguin molt relacionats, és que tots els projectes de la Fundació estan relacionats entre si per a una única fi: cobrir les necessitats bàsiques de persones i famílies vulnerables.

Rebost comunitari Fundació Roure
Acollides en c/Carders, 39 i Economat entrant per Pou de la Figuera. Barcelona.
Vols col·laborar? Pots trucar al número de telèfon 932 956 013.