Ana Barangé Sala és responsable de la Botiga Solidària de la Fundació Roure des de fa aproximadament 5 anys. Ana va arribar a la fundació a través del seu germà, el primer empresari tèxtil que els va donar roba nova. En morir, la seva família va decidir seguir ajudant a través de l’empresa i Ana va començar com a voluntària. Amb formació com a assistent social, l’entrevistem per conèixer d’a prop com funciona aquesta tenda de la Fundació que, amb 87m2, va obrir les seves portes en 1998.

Quina relació hi ha entre la Fundació Roure i Natura Bissé?
Ricardo Fisas va conèixer en viu la fundació i va voler que tant la família com els empleats de Natura Bissé coneguéssin Roure. Des de llavors fins ara, els empleats, proveïdors i familiars de Natura Bissé col·laboren amb nosaltres fent-nos arribar roba i altres objectes, que sempre estan en molt bon estat i són d’una gran qualitat. La veritat és que estem molt agraïts amb els treballadors pel seu esforç i implicació amb la nostra botiga.

En què consisteix el teu treball?
Sensibilitzar a la societat, explicant als donants que tot allò que ells desestimen, pot ser molt útil per a altres persones i en fidelizar-los després perquè al llarg de tot l’any facin donacions. Alhora, parlar amb entitats socials i serveis socials perquè ens derivin més gent. Que sàpiguen que poden venir a vestir-se i vestir casa seva, escollint el que compren. I en la botiga, consisteix més a atendre que a vendre. La nostra botiga té un concepte diferent, perquè aquí les persones que vénen necessiten sobretot afecte i que les escoltis. Nosaltres coneixem als clients pels seus noms, perquè vénen tots els dies. Per a ells, la tenda és com un centre social del barri de la Ribera on ens trobem.

Quin tipus de persones vénen a comprar?
El nostre públic és molt fidel i li agrada venir a visitar-nos, perquè tenim novetats constantment. Principalment, vénen persones majors de nacionalitat espanyola que no tenen poder adquisitiu, viuen soles i, per tant, no tenen ocasió de parlar amb ningú durant hores. El segon grup més nombrós és el de les famílies sense recursos. El tercer tipus de client que tenim és el d’estrangers que viuen en El Born i, finalment, joves que busquen objectes de segona mà.

Com és aquest client que busca objectes de segona mà?
És un públic de 20 a 30 anys, que ha pres consciència que les coses no es tiren. Volen promoure una forma de vida sostenible i s’ha de cuidar el medi ambient i que tot el que no es posen i que no utilitzen (roba, mobiliari, bijuteria) pot ser útil per a uns altres.

Demanem roba i objectes que veinguin bé d’origen, ja que només venem allò que estigui en molt bon estat”

A més de roba i bijuteria, què altres coses podem trobar a la botiga?
Venem objectes per a la llar (gots, plats, coberts…); objectes de decoració petits, tipus marcs de fotos, quadres o llums; roba de la llar com a llençols, mantes, tovalloles o coixins i productes per a la cura facial i corporal: pinces, tisores, llimes…

Com pot fer un particular una donació?
Als particulars els demanem que ens truquin i ens expliquin el que tenen. Si tenen un volum molt gran de coses i veiem que encaixen amb el que necessitem, podem enviar un servei de recollida, encara que sempre intentem que vinguin ells perquè coneguin la nostra tasca. Si el volum és petit, ho poden portar de 10 a 20 hores a la botiga. En qualsevol cas, el que sí demanem sempre és que ens portin coses en molt bon estat. En el cas de la roba, per exemple, que estigui rentada, sense boletes, que no estigui fregada… És important que pensin en la dignitat de la persona que l’acabarà adquirint.

Per a qui ens estigui llegint: quina roba és la més necessària i, no obstant això, no la teniu en estoc?
Roba de la casa i calçat d’adult i de nens.

Quantes persones treballeu a la botiga?
A la botiga treballem 4 persones. Una d’elles 40 hores i dues a mitja jornada. La responsable de taller treballa 25 hores i, per descomptat, comptem amb l’ajuda 15 voluntaris setmanals que treballen moltíssim! A més, tenim voluntaris derivats d’entitats socials i d’instituts; nois que no tenen clar el seu futur i que amb el seu voluntariat en la Botiga Solidària aprenen hàbits com el treball en equip, la puntualitat, l’ofici de la tenda… I després estan les persones que han de complir treball en benefici de la comunitat. Vénen a la botiga com a alternativa a la presó.

Necessiteu més persones voluntàries?
Sempre es necessiten més i seran molt benvingudes. Aquí intentem cuidar molt als nostres voluntaris.

En la botiga no regalem res, perquè triar i comprar dignifica a la persona”

Que feu amb els diners que aconseguiu amb la Botiga Solidària?
El projecte de la Botiga Solidària és un dels nou projectes de Roure que intenta generar ingressos suficients per cobrir les despeses directes de la botiga. Gràcies a la implicació d’empreses i persones, estem aconseguint augmentar la facturació i si la Botiga Solidària genera més ingressos, permetrà atendre a més persones en el menjador social o en el projecte de recolzament en els domicilis.

Botiga Solidària de la Fundació Roure:
c/ Forn de la Fonda s/n. Barcelona.
Horari: de 10 a 20 hores. Dissabtes, de 10 a 14 i de 16 a 20 hores.
Telèfon: 93 310 38 85

Fotos cedides per la Fundació Roure